Telefon 605 316 147

  Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

     Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

loga 1

Jaka jest klasyfikacja i parametry techniczne żurawi samojezdnych? 

Jednym z podstawowych urządzeń wykorzystywanych podczas prac budowlanych, montażowych czy przeładunkowych jest żuraw samojezdny. Jest to urządzenie dźwigowe, które umieszcza się na podwoziu samochodu o charakterze ciężarowym. Dzięki ich stabilności można przy ich pomocy podnosić, opuszczać i przemieszczać ciężkie ładunki nawet na trudnych terenach. 

Wyróżnić możemy różne rodzaje tych urządzeń, które znajdują zastosowanie przy nieco innych pracach. Jaka jest klasyfikacja i parametry techniczne żurawi samojezdnych? 

 

Klasyfikacja żurawi samojezdnych 

Istnieje kilka rodzajów klasyfikacji żurawi samojezdnych. Pierwszym z podziałów jest podział z uwagi na rodzaj podwozia, na którym zamontowany jest żuraw. Wyróżnić możemy żurawie samochodowe, terenowe kołowe, jezdniowo-terenowe oraz gąsienicowe. Kolejnym podziałem tych urządzeń jest rodzaj napędu. Żurawie samojezdne mogą być napędzane napędem spalinowo-elektrycznym, spalinowo-mechanicznym lub spalinowo-hydraulicznym.

 

Dźwig samojezdny

Parametry techniczne żurawi samojezdnych 

Decydując się na wynajem dźwigów, należy zwrócić uwagę na ich parametry techniczne. W przypadku żurawi samojezdnych istotnych jest wiele różnych parametrów:

  • udźwig żurawia, czyli maksymalna wartość jego obciążenia, która zależna jest przede wszystkim od długości wysięgu i wysięgnika czy rodzaju olinowania,
  • moment udźwigu, czyli ciężar ładunku zawieszonego na konkretnym wysięgu żurawia,
  • wysokość podnoszenia, czyli odległość powierzchni oporowej urządzenia ładunkowego od osi żurawia,
  • wysięg, czyli odległość osi haka nośnego od osi obrotu żurawia,
  • kąt obrotu, który zwykle jest pełny (należy natomiast pamiętać, że ładunek nie może się znaleźć nad kabiną),
  • masa żurawia, czyli masa własna urządzenia bez paliwa,
  • zdolność pokonywania wzniesień, czyli wartość, która określa maksymalne nachylenie podłoża, które jest w stanie pokonać żuraw samojezdny przy stałej prędkości,
  • prędkość ruchów roboczych, czyli prędkość jazdy żurawia, a także jego podnoszenia i opuszczania ładunków, teleskopowania i obrotu.